Desktopové herní grafiky Intel Xe vyjdou až příští rok, letos nakonec ne. Intel se totiž nejdřív zaměří na notebooky, kde má lepší šanci prorazit.
Probírali jsme několikrát úniky malující obrázek o tom, jak budou vypadat nadcházející herní samostatné grafiky Intel DG2 (Xe HPG). Příchod třetí značky herních GPU by mohl být důležitá událost, posilující konkurenci na trhu, možnosti výběru a tak podobně. Vypadá to ale, že tato změna se opět o něco odkládá. Původně se čekalo, že herní GPU „DG2“ vyjdou ještě letos, ale nakonec to bude až příští rok, minimálně pro desktopové karty.
Leaky o tom, co se v grafikách Intel chystá, pochází často od youtuberů a nyní se od nich – přesněji od youtubera z kanálu RedGamingTech – objevily další zvěsti. Zajímavá nová informace na tom je hlavně jedna: pokud se tento youtuber neplete, hodlá Intel uvést grafiky DG2 či také Xe HPG ne primárně jako herní karty pro desktop, což byste normálně čekali. Místo toho se prý bude soustředit na trh herních notebooků. Na ten přijdou tato GPU jako první. A letos prý budou notebooky jediná oblast, která se těchto grafik dočká.
Tip: Jaké budou herní grafiky Intel Xe HPG s podporou RTX? Máme hrubé specifikace 6nm GPU
Neznamená to, že by tato GPU jinou než notebookovou verzi neměla, Intel pořád plánuje i desktopové vydání. Ale to zřejmě nastane až v roce 2022, zatímco mobilní verze v prvním sledu to stihne už letos v čtvrtém kvartálu. Jednoduše dostala prioritu.
Proč nejdřív mobilní oblast?
Důvody tohoto rozhodnutí jsou asi ve více věcech. K vstupu na trh samostatných desktopových karet by Intel ideálně potřeboval, aby grafiky s jeho čipy GPU začali vyrábět klasičtí výrobci partnerští výrobci karet (zde by to asi byli hlavně ti, kteří nepracují exkluzivně jen s jednou značkou – tedy třeba Asus, Gigabyte, MSI).
Jenže takové smlouvy asi zatím nejsou zajištěné a tyto firmy možná mají tendenci vyčkávat, jak se Intelu vstup na trh povede a nikdo nechce být první, kdo s novou platformou GPU zariskuje (i když by se dalo čekat, že Asus by mohl svolný být, protože už vyrábí kartu s čipem Intel DG1 ). Intel by prý proto mohl první generaci zkusit vydat i sám, i když to nemusí vést k tak dobrým výsledkům.
V noteboocích je ale zejména asi GPU od Intelu snazší prodat. Zákazníci na koncovém trhu komponent si budou přímo vybírat mezi GeForce, Radeonem a grafikou od Intelu a velká část z nich asi nebude ochotná zkusit novou a poměrně nezralou značku, takže Intel u nich nikdy nedostane šanci. Ovšem v herních noteboocích za koncové zákazníky GPU víceméně vybírá výrobce a vy pak už jen máte volbu mezi koupit/nekoupit. Přesvědčit výrobce notebooků by mělo být pro Intel snazší, protože s nimi má hodně dobré vztahy budované skrze miliony procesorů, které jim dodává. (Toto by pak jinak mohl Intel využívat i u desktopových OEM počítačů, až desktopové karty vydá).
Intel také touto cestou může své GPU dostat do různých modelů notebooků také pomocí bundlů, kdy bude nákup CPU zvýhodněn, pokud výrobce zároveň koupí i GPU. Intel tedy může využít svou silnou pozici v CPU k protlačení GPU. Proto je mnohem snazší začít v noteboocích a Intel zde má lepší šanci získat nějaký tržní podíl. Když se notebookové grafiky potkají s dobrým přijetím, může to pak pomoci i prodeji samostatných karet. Pokud mezitím budou mít uživatelé notebooků čas grafiky Intel Xe vyzkoušet, dodají potřebné reference, že fungují, a aspoň někteří desktopoví hráči už proti nim nebudou chovat takovou nedůvěru, byť samozřejmě zůstanou do nějaké míry outsiderem.
Tip: Máme nástřel výkonu samostatných GPU Intel Xe DG2. 128 a 448 EU proti GTX 1650 a RTX 3070
Tip: Herní GPU Intel Xe HPG poprvé na fotce, 6nm čip DG2-512 s 4096 shadery zblízka
Bohužel to tedy vypadá, že i druhá generace samostatných grafik Intel Xe by mohla figurovat hlavně v noteboocích, ale tentokrát už to snad nebude do takové míry a nakonec běžně dostupné desktopové karty také dostaneme. Bohužel ale tedy o několik měsíců později.
RedGamingTech mimochodem uvádí, že Intel údajně objednal na čtvrtý kvartál roku asi 3 miliony kusů grafických pamětí – což není mnoho, stačilo by to na milion a půl levných GPU s 64bitovou pamětí, ale jen na 750 000, pokud by GPU měla 128bitovou sběrnici (nebo půl milionu od obojího). U výkonné karty s 256bitovou sběrnicí, která potřebuje osm čipů, už by to dávalo jen 375 000 vyrobených kusů. Ve skutečnosti se to asi rozdělí mezi jednotlivé konfigurace, takže výsledkem by mohly být nějaké stovky tisíc kusů různých modelů v součtu. Toto by asi ale byl jen objem prvních várek, po čemž mohou následovat další, pokud se prodeje budou dařit, ne že by se karet (respektive mobilních grafik) vyrobilo jen takto málo a potom už nic.